رئيس مجلس الإدارة
أحمد عصام فهمي
كل النجوم صوت وصورة
رئيس التحرير
عبدالحميد العش
facebook twitter youtube instagram tiktok

مجدي الهواري : فيلم الناظر كان طفرة في صناعة السينما في الصوت والصورة

مجدي الهواري
مجدي الهواري

كشف مجدي الهواري عن كواليس التحضير لفيلم الناظر، وأصعب المشاهد التي تطلبت استعدادات خاصة وتجهيزات كبيرة، وذلك خلال حديثه في برنامج مذكرات طايشة، الذي يعرض عبر خبر أبيض TV.

وقال مجدي الهواري : هشرح ببساطة شديدة الفرق بين فيلم الناظر وفيلم الآنسة حنفي لـ إسماعيل ياسين، اللي ما بينهم حوالي 60 سنة، إسماعيل كان بيعمل شخصيتين والكاميرا بيتحط فيها النيجاتف، كمان إحنا صورنا الناظر بكاميرا فيها نيجاتف، وكان بيصور المشهد على جزئين وبيعتمد على خيال المخرج، وبعد ما بيتحمض بيشوف اللي صوره.

وتابع : لما قررنا علاء ولي الدين يعمل الناظر وعاشور وصلاح وجواهر في المستشفى، قررنا نروح نزور يحيى العلمي رئيس قطاع الإنتاج لأن الكاميرا دي موجود منها واحدة بس في مصر، ووقتها كان بيكلمنا عن أمجاد الكاميرا دي، وقولت له دي لازم تتحط في متحف، وقولت لشريف عرفة إحنا سنة 2000، وعندنا شركات إنتاج بتعمل إعلانات ومفيش غيرنا في مصر.

شاهد الحلقة كاملة …

وأضاف : أخدنا القرار إننا ندخل تجربة جديدة للخدع وعملت أول ستديو جرافيك في مصر، وجالي بعدها يوسف شاهين وكان وقتها بيعمل فيلم سكوت حنصور، وكان عايز أحمد بدير يلف في الكادر وأخد الشوت وهو ماشي ومكنش مصدق، ودخلنا التكنولوجيا دي مصر من بعد فيلم الناظر، وجه بعدنا فيلم أمير الظلام للأستاذ عادل إمام وغيره من الأفلام التانية.

آخر أعمال مجدي الهواري

ومن ناحية أخرى، كان آخر أعمال مجدي الهواري الإخراجية مسلسل دايمًا عامر، الذي عُرض في الموسم الرمضاني الماضي 2022، وكان من تأليف أيمن سليم ومايكل عادل، تحت إشراف المؤلف أحمد عبدالفتاح، وقدم بطولته مصطفى شعبان، وشارك به عدد من النجوم منهم لبلبة، صلاح عبدالله، محمد ثروت، وكريم عفيفي.

شاهد الفيديو …

 وعُرض لـ مجدي الهواري مطلع العام الماضي مسرحية علاء الدين، التي تعد أول تجربة مسرحية يخوضها أحمد عز خلال مشواره الفني بعد العديد من التجارب الناجحة في السينما والدراما، وشارك في بطولتها تارا عماد بشخصية ياسمين، ومحمد ثروت بدور الجني، بينما جسد إسلام إبراهيم دور قُفة، أما محمد جمعة فظهر في العمل بدور فرعون، وقدم هشام إسماعيل شخصية الوزير جعفر، وقدم سامي مغاوري دور السلطان.

تم نسخ الرابط