رئيس مجلس الإدارة
أحمد عصام فهمي
كل النجوم صوت وصورة
رئيس التحرير
عبدالحميد العش
facebook twitter youtube instagram tiktok

فريدة سيف النصر : ابتعدت عن الفن بعد وفاة أخويا وسيبت مسرحية المتزوجون علشان الثانوية العامة

فريدة سيف النصر -
فريدة سيف النصر - مسرحية المتزوجون

حلَّت فريدة سيف النصر ضيفة على برنامج واحد من الناس، تقديم الإعلامي عمرو الليثي، المذاع على قناة الحياة، وتحدثت عن عدد من تفاصيل حياتها الشخصية، وابتعادها عن الفن لفترة.

فريدة سيف النصر في المتزوجون

وقالت فريدة سيف النصر : كنت مغرمة بالتمثيل من وأنا صغيرة، وسيبت أعمال كتير وكنت ماضية أفلام بطولة راحت لزمايلي كانت هتفرق في مستقبلي، كما في ناس وقفت في طريقي.

وتابعت : دخلت الفن وأنا في سن صغير، وسيبت مسرحية المتزوجون علشان أذاكر للثانوية العامة، لأني فشلت دراسيًا، ومفيش في دماغي مذاكرة، وبابا قال لي لو ماخدتيش الثانوية مفيش تمثيل ولا خروج.

وفاة شقيق فريدة سيف النصر

وعن ارتداء الحجاب، تابعت : وفاة أخويا السبب في ابتعادي عن الفن وسبب ارتدائي الحجاب، لأنه كان أول حالة وفاة قدامي، وغيبت فترة علشان دخلت في دروس دين، وقالولي وقتها إن الفن حرام وقرر الاعتذار عن أعمال كثيرة هذه الفترة.

وأضافت : في الفترة دي نجمات كتير اتحجبوا، في ناس لبسوا حجاب معايا وعلشاني، زي سوسن بدر وخلعناه مع بعض، ونجمات تانيين اتحجبوا بعدنا، وبعدين اكتشفنا إن اللي بيحرموا الفن عندهم شركات إنتاج، وأتمنى أتحجب تاني، وجاهزة لأي حاجة ربنا يديهاني.

فريدة سيف النصر في العتاولة

وشاركت فريدة سيف النصر في رمضان 2024 في مسلسل العتاولة، ودارت أحداث العمل في إطار شعبي تشويقي أكشن، والمسلسل من بطولة أحمد السقا، طارق لطفي، زينة، مي كساب، باسم سمرة، صلاح عبدالله، فريدة سيف النصر، ميمي جمال، نهى عابدين، مصطفى أبو سريع، هدى الإتربي، مريم محمود الجندي، وأحمد كشك، ومن تأليف هشام هلال وإخراج أحمد خالد موسى، وإنتاج شركة Cedars Art Production.

استفتاء خبر أبيض

وفي هذا السياق حصلت فريدة سيف النصر على أقوى Come Back في دراما رمضان 2024، وفقا لاستفتاء خبر أبيض، وجاءت معها كل من انتصار بـ 3 مسلسلات هى أعلى نسبة مشاهدة، أشغال شقة، المعلم، ونشوى مصطفى بمسلسل إمبراطورية ميم، كما فاز مسلسل العتاولة بلقب أفضل مسلسل في الموسم الرمضاني الماضي، حسب استفتاء خبر أبيض.

تم نسخ الرابط