رئيس مجلس الإدارة
أحمد عصام فهمي
كل النجوم صوت وصورة
رئيس التحرير
عبدالحميد العش
facebook twitter youtube instagram tiktok

كريم عبدالعزيز : حسن الصباح من الشخصيات اللي بتيجي مرة واحدة في العمر واتعلمت من أساتذتي المغامرة

كريم عبدالعزيز
كريم عبدالعزيز

حل كريم عبدالعزيز وأبطال مسلسل الحشاشين ضيوفاً على برنامج كلمة أخيرة، تقديم الإعلامية لميس الحديدي على قناة ON، وتحدثوا خلال اللقاء عن تفاصيل العمل الدرامي الأضخم في تاريخ صناع الدراما المصرية.

وقال كريم عبدالعزيز من داخل ديكور قلعة ألموت : حسن الصباح أصعب دور مر عليا في حياتي، وهو من الأدوار اللي بتيجي مرة واحدة في العمر، والشخصية مع مرور الأحداث كانت بتكتسب شراسة وأنانية، ودي تحدي لأي ممثل وكم كبير من الممثلين والمخرجين والمنتجين كانوا بيحلموا بتقديم الشخصية دي.

وتابع : أي فنان حقيقي بيحب المغامرة والتغيير وإحنا اتربينا على إيدين أساتذة زي الزعيم ومحمود عبدالعزيز وأحمد زكي، ووالدي كان في منتهى السعادة وهو بيتفرج على العمل، وأنا بشكر الشركة المتحدة بكل من فيها والأستاذ عبدالرحيم كمال والمخرج بيتر ميمي، وفخور إننا في مصر بنقدم عمل بهذه الجودة، كمان مسلسل جودر اتقدم بجودة عالية جداً.

وأضاف : بنينا قلعة ألموت وأصفهان بالكامل، علشان المسلسل يطلع بصورة حلوة ومن بداية التصوير كنت حاسس إن المسلسل هينجح، وعلشان أنجح كنت لازم أصدق إيمان حسن الصباح بنفسه والدعوة بتاعته واللي بيقوله علشان أخلى الناس تكرهه، وأنا كنت دارس شخصيته كويس علشان أعرف أقدمها.

تحضيره للشخصية

واختتم : اتفرجت على كل الأفلام اللي اتعملت عن الحشاشين وقريت كل اللي اكتب عنهم علشان أكوّن عنه صورة كاملة، وما يميز المخرج بيتر ميمي هو تبسيط الحروب، وكل الأعمال اللي قدمناها مع بعض كان بيحسسني فيها إنها سهلة جدًا، وكنت بدخل اللوكيشن وهو مهيألي جو الشغل في تركيز شديد.

قصة الحشاشين

مسلسل الحشاشين ينتمي إلى نوعية الأعمال التاريخية، ويتناول سيرة حسن الصباح مؤسس جماعة الحشاشين الإرهابية، والتي شكلت خطرًا على العالم في القرن الحادي عشر، واشتهرت بتنفيذ العمليات الإرهابية وقتل كل من يعارض دعوتها الشيعية.

مسلسل الحشاشين مكون من 30 حلقة، وهو من بطولة كريم عبدالعزيز، فتحي عبدالوهاب، أحمد عيد، نيقولا معوض، ميرنا نور الدين، إسلام جمال، سوزان نجم الدين، ميمي جمال، نور إيهاب، سارة الشامي، أحمد عبدالوهاب، وأحمد غزي، ويشهد ظهور عدد من ضيوف الشرف منهم محمد رجب وأمينة خليل وحسن مالك وغيرهم، ومن تأليف عبدالرحيم كمال وإخراج بيتر ميمي.

تم نسخ الرابط