رئيس مجلس الإدارة
أحمد عصام فهمي
رئيس التحربر
عبدالحميد العش

كل النجوم صوت وصورة

نوستالجيا عمرو عرفة على تويتر

نوستالجيا عمرو عرفه
نوستالجيا عمرو عرفه

ينشغل المخرج عمرو عرفة حاليًا بالتحضير لفيلم أهل الكهف، الذي يعود به للسينما بعد غياب لعدة سنوات، والذى قرر أن يبدأ تصويره خلال الشهر القادم، حيث تدور 80% من مشاهده في المغرب، والفيلم من بطولة حسن الرداد، أمينة خليل، محمد ممدوح، صلاح عبد الله، مصطفى خاطر، ونجوم آخرين، ومن إنتاج السبكي.



 

ورغم انشغال عمرو عرفة بالتحضير للفيلم، إلا أن هذا لم يمنعه من استعادة ذكريات، حيث نشر عبر تويتر صورة تجمعه بالفنان الراحل علاء ولي الدين وعلق عليها قائلا : كنت متختخ في الفتره دي ..مش ممكن تبقي مع علاء و متتخنش.. يفتح نفسك علي الأكل .. مره كان واخد أوضه في انتركونتننتال وأنا معاه ولسه همشي قالي هأكلك أحلى كبده ومخ من عجيبة .. لسه بقول مستحيل يخش الفندق لقيت المساعد داخل شايل علبتين تورته وجواها ٢٠ رغيف كبده ومخ.. الله يرحمك.

 

أيضا نشر صورة تجمعه بالزعيم عادل إمام وعلق عليها قائلا : كنت بتمشي أنا والزعيم من مكتبه لمكتبي وحكيت قصة الفيلم في سطر .. بص لي وقالي ده تأليفك؟ ..  هزيت راسي .. كمل مشي ومردش.. وأنا نسيت.. بعدها بشهرين كلمني وقالي فاكر السطر اللي أنت حكيتهولي أنا عاوز أعمل الفيلم ده ويانا يا السفارة في قلب العمارة.

 

 

وفى تغريدة أخرى كتب عرفة : كنت بشتغل مدير إنتاج في فيلم الحقونا، وبالصدفهً يوم ٢٨ أبريل اللي هوه يوم ميلادي لقيت تورته قولت إيه المفاجأة الحلوة دي وشويه ولقيتهم بيغنوا للأستاذ نور الشريف طلع عيد ميلاده في نفس اليوم .. مزعلتش ومقولتش لحد ووقفت جنبه وقولت كأنه عيد ميلادي.

 

 

كما تذكر عمرو عرفة فرحته في العرض الخاص لأول فيلم من إخراجه، وهو فيلم أفريكانو وكتب عبر تويتر : العرض الخاص لفيلم أفريكانو أول إخراج .. تجربه لا تُنسي.

 

وتحدث أيضًا عمرو عرفه في إحدى التغريدات عن ذكرياته مع فيلم السادات وبطله الراحل أحمد زكي ونشر مجموعة صور علق عليها قائلاً : لما قرر ينتج السادات كلمني وكنت منتج فني ولما طال التحضير جاتلي فرصة أفريكانو أول إخراج قالي مش هتسيبني لازم تبقي موجود في بيت السادات ومجلس الشعب والإسماعلية ومجلس قيادة الثورة وفعلاً كنت موجود وهو اللي سابنا وراح عند اللي خلقه .. أحمد ذكي موهبه لن تكرر.