رئيس مجلس الإدارة
أحمد عصام فهمي
كل النجوم صوت وصورة
رئيس التحرير
عبدالحميد العش
facebook twitter youtube instagram tiktok

على الحجار : بسمع مهرجانات وعمرو دياب تلميذ أبويا وكان بيعلمه الغنا

على الحجار ـ عمرو
على الحجار ـ عمرو دياب

حلّ علي الحجار أمس ضيفًا على برنامج حديث القاهرة مع الإعلامي خيري رمضان، المذاع علي قناة القاهرة والناس، وخلال الحلقة تحدث عن عدة أمور تخص ذوقه الموسيقي وأي النجوم يفضل أغانيهم، كما تحدث عن مشروع 100 سنة غناء وكيف انتقل إلى مدحت صالح دون علمه.

 

وقال الحجار عن مشواره الفني : اخترت الطريق الصعب لأن في عز الدنيا ما كانت ماشية في اتجاه كنت في اتجاه تاني، وأضاف: معرفتش أدير موهبتي بطريقة الذكاء الاجتماعي وعرفت أن مدير الأعمال يا إما يكون مؤسسة أو حد عنده خبرة بمجالي ومؤمن به أكثر مني.

 

وعن حفلات السعودية صرح: لو تم دعوتي للتكريم في السعودية سأذهب ولكن بشرط أن يكون التكريم يليق بي، لأن أنا عندي 3 آلاف أغنية ومفيش حد في الكرة الأرضية عنده الأغاني دي، لأني غنيت في 121 مسلسل تترات وأغاني داخل المسلسل.

 

وأضاف الحجار : غنيت في 10 آلاف حفلة وكل مرة مش بعرف أنام كويس لحد ما الحفلة تخلص، وأنا بسمع مهرجانات حمو بيكا وحسن شاكوش وعمر كمال لأن لازم أكون متابع الفن، ولازم المطرب يواكب كل مرحلة بتحصل، لكن مش ده المزاج، مزاجي لما أسمع من جيلي أسمع محمد منير ومحمد الحلو، أما عمرو دياب فأسمع أغانيه لما تكون فيديو كليب لأنه سابق عصره، وبيقدم نفسه في أحسن صورة سواء في اللبس أو الشعر، كما أن عمرو دياب فخر لي كمصري، وحتى الآن هو المطرب المصري المتربع على عرش الغناء في المنطقة العربية كاملة، ولازم أحبه لأنه تلميذ أبويا، إلى جانب أن عادل إمام وعمرو دياب بالنسبة لي أيقونات.

 

وحول مشروعه 100 سنة غنا قال: محدش كلمني عن مشروعي وفوجئت أن المؤتمر اتعمل دون علمي وببساطة لقيت جمال بخيت بيكلمني وبيقول أن في مؤتمر عملته دار الأوبرا مع مدحت صالح اسمه مدحت والكبار وقاللي ده الاسم الحركي لمشروع 100 سنة غناء.

 

وأضاف: مدحت صالح صديقي وله قدر كبير كمغني، وكنت متوقع إن مشروع مدحت صالح ودار الأوبرا حاجة مختلفة وبدأت اسأل لقيت الموضوع حقيقي، ومدحت صالح عارف إني بعمل المشروع ده من 2002 وكل كلمة بيقولها في مشروعه متطابقة مع مشروعي.

 

 

تم نسخ الرابط