رئيس مجلس الإدارة
أحمد عصام فهمي
كل النجوم صوت وصورة
رئيس التحرير
عبدالحميد العش
facebook twitter youtube instagram tiktok

بلد شهادات صحيح وإحنا في زمن المسخ .. أشهر جمل الزعيم عادل إمام

عادل إمام
عادل إمام

يحتفل الزعيم عادل إمام بعيد ميلاده الـ 83 في يوم 17 مايو الجاري، وحصل على لقبه هذا دون أن يجرؤ أحد على أن ينافسه عليه خلال مشواره الفني الزاخر بالإنجازات.

 

حيث استطاع خلال 60 عامًا من العمل بالفن أن يخلد اسمه بأعماله السينمائية مثل طيور الظلام والإرهاب والكباب وزهايمر والمنسي واحنا بتوع الأتوبيس والتجربة الدانماركية، والدرامية مثل فرقة ناجي عطا الله ودموع في عيون وقحة وأحلام الفتى الطائر وصاحب السعادة، والمسرحية مثل الزعيم والواد سيد الشغال وشاهد ما شافش حاجة، والتي تنوعت بين السياسة والكوميديا وقضايا أخرى عديدة.

 

وقدم الزعيم العديد من الشخصيات التي مازالت عالقة في أذهان جمهوره، كما ردد العديد من الجمل في أعماله كانت من أسباب نجاحها، في هذا السياق نعرض لكم أبرز كلمات الزعيم عادل إمام من أعماله الفنية التي نالت إعجاب محبيه، أبرزها من قاله في فيلم الغول : القانون لا هيحيي الميت ولا هيوكل جعان انتوا عاوزين عدالة برجل واحدة.

 

وفي فيلم طيور الظلام قال : اللي يشوف البلد دي من فوق غير اللي يشوفها من تحت، وكذلك : احنا في زمن المسخ، في فيلم عمارة يعقوبيان.

 

لا حياء في الدين لا حياء في العلم ولا حياء أمام المباحث،  فيلم النوم في العسل.

 

اللي فوق مش مضمونين يا حسن .. البلد دي عشان تعيش فيها لازم تظبط من فوق ومن تحت .. عشان لو اللي فوق سابوك اللي تحت يلقفوك، ولو اللي تحت سابوك اللي فوق يحموك، فيلم مرجان أحمد مرجان.

 

وكانت جملته الأشهر هي : بلد شهادات صحيح، والتي رددها في مسرحية أنا وهو وهي، وجملة : يا بيه لو كل واحد عزل علشان تحتيه واحدة رقاصة البلد كلها هتبات فى الشارع، مسرحية شاهد ما شافش حاجة.

 

وأخيراً جملة : بعد 14 سنة خدمة في ثانوي بتقولي أقف، والمدارس باظت يا جدعان، من مسرحية مدرسة المشاغبين.

 

 

تم نسخ الرابط