رئيس مجلس الإدارة
أحمد عصام فهمي
كل النجوم صوت وصورة
رئيس التحرير
عبدالحميد العش
facebook twitter youtube instagram tiktok

حمو بيكا اسمه محمد محمود وشاكوش اسمه حسن منصور .. الأسماء الحقيقة لمطربى المهرجانات بعد فرمان هانى شاكر

مطربوا المهرجانات
مطربوا المهرجانات

أثار عدد كبير من مطربي المهرجانات مؤخرا جدلا واسعا بعد قرار نقيب المهن الموسيقية هانى شاكر بمنعهم من الغناء، فيما كانت أغلب الانتقادات الموجهة إليهم متعلقة بالمحتوى الذى يقدمونه وكذلك أسمائهم المثيرة للجدل، حتى خرج البعض منهم بالأمس وأعلن تغيير اسمه إلى أسماء عادية ومتداولة، مثل عنبة الذى غير اسمه لـ عناب، بينما اسمه الحقيق مصطفي سعيد.

 

حمو بيكا

 

اسمه الحقيقي محمد محمود، وسبق وتحدث في مداخلة في برنامج الحكاية مع عمرو أديب عن وقفه عن الغناء، وقال : أنا شهرتي حمو بيكا، واسمي الحقيقي محمد محمود بس اسم الدلع حمو، لو عايزين في النقابة يشيلوا بيكا ويحطوا أي اسم مفيش عندي مشكلة بس أعرف أشتغل.

 

حسن شاكوش

 

اسمه الحقيقي حسن منصور واشتهر بحسن شاكوش، علق أيضا على تغيير اسمه للعودة لنقابة الموسيقين بعد وقفه، وقال في برنامج الحكاية مع عمرو أديب : أنا قدمت في النقابة بإسم حسن منصور مش حسن شاكوش، يعني الكارنيه متسجل باسمي الصح، فا مش عارف ايه المشكلة.

 

 عنبة

 

 اشتهر مصطفى سعيد باسم عنبة، وقال في برنامج الحكاية مع عمرو أديب : الاسم ده طلع عليا من صغري، لما كنت بلعب كورة وفي جيبي عنب، حد قال الاسم وضايقني، وإحنا لما حد يضايقه اسم بيطلع عليه مدى الحياة، وتابع : بس أنا غيرت اسمي لعناب عشان النقابة.

 

كزبرة وحنجرة

 

عرف أحمد خالد بكزبرة، ومحمد صلاح الفارسي بحنجرة، وكونا فرقة سويا، يغنيان بها، ويصوران الفيديوهات ويطرحونها عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وتحقق مشاهدات بالآلاف.

 

 

تم نسخ الرابط