رئيس مجلس الإدارة
أحمد عصام فهمي
رئيس التحربر
عبدالحميد العش

كل النجوم صوت وصورة

محمود حافظ : صورت فيلم الممر بعد فرحي بـ 3 أيام ومحمد هنيدي بيخاف من صوتي في التليفون

محمود حافظ
محمود حافظ

تحدث محمود حافظ عن كواليس مشاركته بفيلم الممر للمخرج شريف عرفة، والذي عُرض عام 2019، وكان من بطولة كوكبة من نجوم الوسط الفني وفي مقدمتهم أحمد عز.



 

جاء ذلك خلال لقاءه أمس الجمعة مع الإعلامية منى الشاذلي ببرنامج معكم، المذاع عبر شاشة سي بي سي، حيث قال محمود حافظ عن كواليس الفيلم إنه حينها كان يصور مسلسل أرض النافق مع محمد هنيدي، واستقبل مكالمة هاتفية من المخرج شريف عرفة يطلبه فيها لعمل جديد حيث قال حافظ : الأستاذ شريف عرفة قالي بأذن الله أنا هبدأ الفيلم يوم 17/7 وأنا حسيت أن في مطرقة فوق دماغي قلتله دة يوم فرحي قالي أجله. 

 

وتابع حافظ قائلًا : كنت كاتب كتابي وحاجز وقبل ما يقولي أجل قالي خلاص كل حاجة قسمة ونصيب، قلتله يا أستاذ أنا ما صدقت أشوف حضرتك أصلًا، وبعدها قابلني المساعد وقالي اتصرف وأعمل أي حاجة. 

 

وأضاف : رجعت لزوجتي قلت لها أنا بعمل فيلم مهم مع مخرج مهم قالتلي خلاص لو عايز تنزل من تاني يوم انزل، كلمتهم قلتلهم أنا تمام فقالي طالما أنت تمام هديك 10 أيام بس طبعا ما أخدتهمش ونزلت من ثالث يوم. 

 

وعن مشاركته لـ هنيدي في فيلم الإنس والنمس قال : سعيد جدًا بمشاركة محمد هنيدي في عمل فني مرة أخرى، حيث سبق وتعاونا من قبل في فيلم عنتر ابن شداد، ومسلسل أرض النفاق، وتابع مازحًا : محمد هنيدي بيخاف من صوتي في التليفون.